mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Vetefritt Matbröd

Publicerad 2014-08-09 11:05:06 i Allmänt

Olika experiment som ska göras..
 800g Lailas gula mjölmix
1 dl havregryn, rågflingor, bovetemjöl (är en ört)
i pkt torrjäst
3 tsk salt
de brödkryddor man gillar
rörs ihop
 
2 dl yoghurt
½ dl vegetarisk olja
8 dl vatten (blandas o värms)
2 uppvispade ägg
 
I bakmaskinen med det blöta ingredienserna
o slå sedan i de torra medans maskinen går, lår den gå i ca 10 minuter o låt sedan
jäsa 30 minuter...
Bearbeta degen tills den känns elastisk o gör sedan den form du vill äta..
låt jäsa 30 minuter på plåt innan pensling o fröning, ostning (om man vill ha det eller nåt annat på)
 
Gräddning: ca 10-15 minuter 250 grader..
 
Det första receptet jag bakade var grundreceptet på paketet, de blev bra men jag tillsätter uppvispat ägg o drar ner på 300 g mjöl för att se om de går att få lite mindre kompakta, känner att det är bättre att tillföra mer mjöl vid utbaket om det skulle behövas, degen torkar till en del under jästiden o det är orsaken till den ganska kraftiga nerdragningen på mängden mjöl....
 
Annars har jag inget att klaga på. Lade lite kummin o anis i o det ger en fin men inte en framträdande smak..
Det här en av de mjölsorter jag föredrar just när det kommer till "mat" biten, just till bröd o tex gnocchi som blir jätte lätt att hantera med just den här mjölmixen:).
 
O inte vet jag.. Men just Gnocchi kan ersätta alla typer av pasta för min del:D 
Leta bara reda på ett recept, gör det exakt som det står men byt det där otäcka vetemjölet mot Lailas Gula..
 
Magiskt :D
Både som bara kokt är edt gott men jag gillar den där nötiga ytan man får när man bryner på dem efteråt:)  De går at äta bara som egen rätt faktiskt.. Men kokta med en långsamt puttrande o smakrik smakfull tomatsås är ALDRIG fel:)
 
Det var det för idag:) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela