mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Dinkelmuffinssemlor (testbak)

Publicerad 2013-02-12 14:35:00 i Allmänt

Inte så att de är skitsnygga med med det blev goda semlor av dem:)
100 g smör (jag kör med becel bordsmargarin för att tycka att jag är lite nyttigare)
2 dl fruktsocker (för det är det jag har hemma)
3 ägg
3 dl dinkelmjöl (eller som det heter här Speltmjöl)
2 tsk bakpulver
Kardemumma
 
 
Sammantaget innehåller smeten 2300 kcal och det låter jättemycket..
men då räknar vi om det och finnar att 2300/16=43,75 kcal vilket genast känns mycket mera tillåtet:D
 
Sen kommer mandelmassan till oxå..
100 g mandelmassa är 453 kcal
och 200 g  20 %vispgrädde  blir 375kcal.
 
detta leder oss till att den sammanlagda summan kalorier/ semlemuffins blir: 3128/16= 195.5 kcal..
Det ligger klart under vad som är "tillåtet" det betyder att jag bakar dinkelmuffinssemlor till kvällsfikat:)
Fast..  Jag kommer att frysa in de flesta av de här muffinsarna..
 
Dagens redan förbrukade kalorier ligger på:
100 g  1.5%  keso =70
100 g banan         = 97
2 skorpor               =180
Wasa sport            =38
smör (becel)           =106
 
Summa:                  491
 
Kvällens middag kommer att blir viktväktarsoppa´.. Dvs omkring 150 kcal
och 100 g kyckling  ca 105 då  dagens totala summa landar på ca 750+ 195 för semlan:) 
Japp.. Jag har verkligen övertygat mig själv om att jag ska ha en semla till kvällskaffet:)
Även om den komer i en lite annan form än den jag är van vid..
Ibland känns det helt okej att beräkna vad innehållet i olika bakverk faktiskt ger för resultat:)
Framför allt när det visar sig att det ÄR okej..
Fettisdag..  Nja.. Halvfettisdag i alla fall:D
 
Ha det fint:)  Och omde t är fler än jag som krigar med kalorierna så KAN man ju faktiskt unna sig den här varianten..
Den blir mindre.. Absolut.. Och den blir mera muffinsig...  Men vad gör det när det göttaste av alltihop ändå är just mandelmassan o grädden????
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela