mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

En underlig kärlekförklaring...

Publicerad 2013-02-03 10:21:19 i Allmänt

Inser att lördagar kan vara en sån där liten "jag tar rast" dag:)
Och det känns helt okej tycker jag:) 
Ddet var lördag igår.. Och sista lördagen innan kärasten åker på jobb igen..
Han far på Torsdag så vi hade vår första egentliga superslappar lördag:D
Underbart skönt:)
 
Tillbringade dagen med att egentligen inte göra särskillt mycket. Vi var ute på åkern med hundarna..
Kastade boll ochd et är nästan ett under att det inte bryter benen där..  Bitvis glashalt och däremellan plöjfåror men de små har roligt och är glada som 2 dårar när vi är ute och fullständigt slut när vi kommer in:)
Jag vet att det bara är frebruari men det k'nns vår ändå just nu:)..   Frisk luft med värmande sol.. Det betyder att MN vilja att vistas ute är betydligt större än den har varit..  Vilket oxå betyder att jag rör mig mer igen:) Vilket är en god förutsättning för en större och mer aktiv viktnedgång.. Det är hemskt att säga med jag hatar verkligend et hör med kyla..   Ytterligare en fördel är att de här senaste pmsfrossande dagarna är över:)  HAr faktiskt ätit både Ostkrokar, Susu och Bilar den här omgången.. Jag har ingen som helst längtan efter sånt annars..  Mörk choklad räcker alldeles ypperligt annars..  Men inte de där dagrna.. 
 
Maten igår var ljuvlig:)  Till lunch blev det kokt potats med stekt flundra, dillsås och ärtor.
Till middag blev det olivoljeytstekt fläskfile med timjan o vitlök, när köttet hade fått en fin stekyta slängde jag i lite chihisås, tomatpure, oxfond och slog över en 1/3 rödvinsflaska och sen fick köttet stå där o puttra tills de rostade rotsakerna var klara. (potatis, blomkål, broccoli, morötter)  silade av rödvinet och redde lite med mörk majzena.
 
det sköter sig själv och det blir hur gott som helst..
Sen blev det fruktsallad till kvällsfilmen:)
¨Mango, papaya, passionsfrukt, klementin, äpple, citroncest och banan, gjorde i ordning den tidigt på EM för med passionsfrukten och lite citronsaft mörknar inte frukten. Gör den dessuto i en rostfri skål som jag lägger en tallrik över så står den ändå mörkt med får fördelarna av både rumstemeratur (ger en fylligare smak) och att de får gotta sig tillsammans, en fördel till med detär att sötman i bananerna faktiskt liksom smälter ner lite och sötar upp den mer syrliga frukten..   Ja frukt och grönsaker behöver vara rumstemererad för att ge ifrån sig sin "ordinarie" smak..  Kylskåpskallt smakar det egentligen inget annat än kallt och allt smakar betydligt mycket syrligare än vad det är.. 
Tomater är ett sånt exempel oxå.. Tomater måt DÅLIGT av att ätas direkt från kylen...
De vill ligga  framme i lite värme, gärna i soligt fönster åtminstånde 30 minuter innan de vill komma in i munnen..  Gör ett test vet jag...  Lägg fram en tomat i köksfönstret och bit inte i den förrän efter en timmes soldyrkande och ta direkt eefter en tugga från en kall tomat..  Det är smakskillnader så tungar krullar sig..  Den varma mjuka, glada, kärleksfulla tomaten kommer att smeka insidan av munnen och berätta för dig hur mycket den faktiskt uppskattar att du gav den lite tid att utveckas, den aklla kommer att dela sin avsky med dig. Den kommer att nästan skära dig och skälla på sig och den kommer att vara sur och grinig för att du inte har försåtnd att älska den på ett sånt sätt som den vill älska dig..  Och så fungerar nästan alla fruker och grönsaker..  Bortsett från just rotfrukter..
 
Nä nu ska jag sätta på en panna kaffe för Kärasten kom upp:) 
Ha en fin dag:)
<3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela