mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Lat som ett as..

Publicerad 2013-02-10 12:00:35 i Allmänt

Har itne så mcket på schmat idag.. Skönt??  nja.. Känner mig mera lat än nåt annat.. Gruvar mig lite för morgondagen oxå.. Har tid hos vikttanten på eftermiddagen..  Det i spg är en rätt trevlig företeelde.. Det mindre treliga är att det ser ut som om jag blir tvungen att boka om den tiden till längre fram av den enkla orsakena tt höften har varit elak några dagar.. men jag ska ge den till i morgon innan jag bestämmer mig..  Har jag tur så är den snäll och beskedlig och låter mig göra det jag vill...  Dvs åker in på vägning och till svärmormor..
 
Ska pina upp mig på gåbandet några vändor men de här dagarna handlar det inte en om 5 monuter innan det hugger..  Och de tär SURT!!!!  Men det blir i alla fall de 5 minutrarna då..  I morgon är det alldeles vanlig vardag igen.  Det betyder rodden i alla fall:) Och den är tack o lov helt oberoende av höften så då får jag mig en ordentligt genomkörare igen:) Skönt faktiskt.. Kroppen börjar bli rastlös när den itne får träna.. Underligt hur det funkar..   Jag gillar det fortfarande inte..  Men kroppen liksom kräver att få ont och bli öm och skaka och svettas:D   Alstå.. På riktgt... Det är ju skitdumt att en kropp kräver såna saker oxå:D Fast iofs.. Om det vore allt för illa så skulle den väl inte vilja det..  Jag borjar få rätt stadiga muskler i armarna i alla fall...  Och en förvånansvärt bra magmuskulatur.. Enda nackdelarna med det är att jag börjar se ut som blå zebra.. Blodådrorna kryper upp påunder armarna.. Och joo, det finns så klart en nackdel till..  Det SYNS inte.. Skulle kännas betydligt mer trevligt om man kunde skönja musklerna under fettet nu tycker jag..  Men det är som det är.. Och det är bara å bita vidare..  
JAg börjar på allvar att bli grisigt otålig..  Jag vill tt jag ska vakna en morgon och ha tappat 20-25 kilo under natten...  Jag känenr att jag blir missnöjd..  Och jag behöver egentligen inte det.. För allt neråt är ju åt rätt håll.. Men det KÄNNS ju inte..  JAg vill ha samma tapprush som jag hade i somras..  Det gick fort.. JAg var varm (för det var varmt ute) och ajg mådde som en prinsessa..  Iofs mår jag gott fortfarande.. Men jag har väldigt mycket svårare at hålla mig motiverad så här när det är vinter..  Och nej, säg inte gym. Jag vill träna i fred. jag blir bara irriterad på distraktioner..
 
Nåja nog om det.. Här kommer ingredienserna till en kalorifattig och underbart god middag i alla fall:)
 
Röda grytan
4 portioner
2 brk krosade tomater (lite bättre kvalitet gör en godare gryta)
2 lök
200 g kött ( eller fisk eller fågel om man vill ha det)
2 msk fond (av den sorten vars kött du anväder)
2 dl vatten
1 dl röda linser
2 grovt rivna morötter
Salt
Peppar
Kanel
Chili
Vitlök
 
 
Tärna köttet smått, slå fond o vatten i en kastrull ch låt det koka upp, tippa i köttet och låt det koka, skumma med jämna mellanrum tills det är "rent", omd et behövs slå på mer vatten men inte mer än att det täcker köttet. S
Salta och peppra tills det smakar bra.
Båta löken och riv morötterna och ha i det i köttet, slå på tomaterna och låt puttra en liten stund.
Slå i linserna när köttet börjar "mörna" och krydda upp med chili, kanel och vitlök efter tycke o smak. I mitt tycke är lika delar en himla bra smaksättning.. Så det kan vara ide att börja med ½ tsk av alla 3..
Låt puttra tills linserna är mjuka och köttet mört.
 
Är gott med morots eller broccoli ris till..
 
Vi kör ofta med en mix av olika riser.
Just nu här vi med ett gult ris som har korn i sig samt ett med skaldelar kvar. Det enda som är viktigt är att de riserna man vljer har samma koktid.. 
Mend et är oxå ett bra alternativ.. Kör flera olika typer av ris med samma kooktid och blanda dem samman.
Är du ett fan av Basmatiris så köp ett grövre oxå och blanda ihop dem.. Det BLIR ju i alla fall LITE bättre än att bara köra det vita klibbet.. Du får smaken ava klibbriset och fördelarna med det grova..  Inte helt fel att man kan kombinera det;D
 
Ha nu en fin dag
<3

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela