mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Middags receptet..

Publicerad 2013-02-17 19:09:24 i Allmänt

Kan väl säga att hela rätten har en ganska "vuxen" smak..
Trodde att den itne skulle gå hem riktgt hos ungdomarna just eftersom det är både vitt vin och pecorino i:)
Ska kanske påpeka att det här är en camillafiering av ett Paolo Robertos recept fast lite snabbare och rätt mycket enklare och kanske inte fullt så smarrig:D
 
300 g kycklingfile
125 gram bacon
2 silverlökar
1 ask körsbärstomater
1 burk champinjoner
2½ dl vitt vin (vilken sort spelar mindre roll bara det faktiskt är en sort som du skulle dricka oxå)
kycklingfond (jag kör med bongs flaska)
2 små torkade piripiri
1 msk av nån italiensk kryddblandning (idag blev det med chili, tomat och örter)
salt o peppar
Pecorino (Går att ta parmesan om man fördrar det)
 
Börja med att skära baconet tunt och släng i stekpannan, "bita" kycklingen och låt det steka med baconet tills det är genomstekt, båta ner silverlöken och låt det fräsa en stund oxå.. ha i champinjonerna och kryddorna och koncentrerad fond,tänk på at inte ta för mycket för det blir lätt för salt då.. Var lite SNÅL (det är inget som kommer ur min mun allt för ofta) 
Rör runt ordetnligt och slå på vinet, låt puttra loss godsakerna från botten lite grann och "skrapa" med en träslev..
Är inget tillsatt fett i här i då baconet släpper ifrån sig mer än tillräckligt ändå.. låt putta ungefär 30 minuter.
Sätt på pasta vatten och när du har lagt i pastan så river du ner 50-100 g pecorino och låter hela härligheten puttra vidare tills pastan är klar och slågits av:)
Servera med lite extra pecorino..
 
Mäktigt, smakrikt och vansinnigt gott.
Men 50 g pasta ligger en portion på ca 500 kcal
I mitt tycke lite i mesta slaget men lite då o då är det klart värt det..
Går att ha ris eller nåt annat till oxå.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela