mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Smala semlor:)

Publicerad 2013-02-09 15:13:18 i Allmänt

176 kcal/portUr MåBra nr 3 2008         
 

semlor

  • = Lättviktarmat
  • = Vego
  • = Festmat

Ingredienser

15 port

25 g smör 2 dl lättmjölk (spara ½ msk till pensling) 25 g jäst ½ dl socker 1 dl kesella lätt 1 krm salt ½ tsk kardemumma 1 uppvispat ägg (spara 1 msk till pensling) ca 6 dl vetemjöl Fyllning: inkråm från bullarna 100 g mandelmassa ½ dl lättmjölk 30 msk osötad spraygrädde, ca 90 g 2 tsk florsocker

 

 

 

Så här gör du

Smält smöret, tillsätt mjölken och låt blandningen bli 37°. Smula jästen i en bunke, häll över degvätskan och rör om. Tillsätt socker, kesella, salt, kardemumma, ägg och det mesta av mjölet – spara lite till utbakning. Arbeta degen kraftigt med trägaffel eller i maskin och låt den sedan jäsa övertäckt ca 30 min. Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i 15 delar. Rulla släta bullar som får jäsa på bakpappersklädd plåt ca 30 min. Pensla bullarna med ägget, blandat med ½ msk mjölk. Grädda i 225° 8–10 min. Låt svalna på galler under bakduk. Skär av ett lock och gröp ur en del av inkråmet med hjälp av en gaffel. Mosa ihop med mandelmassan och mjölken för att få lagom lös konsistens. Fyll bullen med massan. Spreja 2 msk grädde på varje semla. Lägg på locket och pudra över lite florsocker – använd gärna tesil. Servera inom kort, annars sjunker grädden ihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela