mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Rökare..

Publicerad 2013-01-08 15:19:14 i Allmänt

Har haft en diskussion med en människa (som jag tycker om) på facebook idag och jag tänkte rflektera över det lite..  Hon lade ut en bild på jämförelsebild på lungor hos en icke rökare och en rökare med tron att den ska verka avskräckande..   Vilket den kanske gör på den som inte har börjat..  Men sen kommer nästa spektra..  Att den som inte röker eller har slutat av olika anledningar (för det gör man faktiskt oxå av olika anledninga)r och oftast beror det inte på att det lägga ut en bild, det kan vara för att spara pengar, för att man är trött på att röka. för att man VET att det är ohälsosamt och ger en himla massa olika följd sjukdomar.. Att man röker beror inte på att man är dum i huvudet utan för att man redan är i ett beroeende.. Man kan bestämma sig för att sluta.. Och man kan sluta på många olika sätt... 
Tillbaka till hur de som HAR slutat eller ADRIG börjat, ser och talar till oss som faktiskt  inte har fattat beslutet att sluta.. De talar till oss och om oss som om vi vore lite dummare än dem och har en lägre förstående grad för vad just rökningen gör med oss..  Vilket ju faktiskt inte är sant..  Vi är varken minre kloka eller mindre medvetna..  Det som sskiljer är vi fortfarande HAR ett beroende.. 
Den här sortens bilder får ingen att sluta.. Däremot kan få folk att aldrig börja vilket vore det allra bästa.. Men faktum är att OM jag lade ut en bild på en bunt offer från olika bilolyckor skulle det får DIG att skuta köra bil??  NEJ.. förmodligen inte..  Men VARFÖR skulle det inte få dig att sluta köra bil??  Jo för att du redan är så bekväm i bilen och runt omkring bilen att det inte verkar avskräckande Och dessutom befinner sig de flesta som kör i villfarelsen att olyckor bara händer om man är oförsiktig och DET ser de flesta som kör inte ens att de är OM de är det.. För en del kör hopplöst illa och skapar olyckor OMKRING sig även om de själva inte är den som blir direkt drabbad.. 
En rökare är en person som i princip varje vecka år berättat för sig hur korkade de är..  Vilket till viss del är sant, vi har fattat åtminstånde 1 korkat beslut i livet,, Nämligen att börja röka.. men hur i HE...TE kan ni inbilla er att vi itne redan vet det???  
Och hur VARFÖR tror ni att vi skulle bli motiverade till att sluta av en bild???  När ni som kör bil (och INTE har ett beroende, för bilkörning äR inte ett beroende) inte påverkas för en sekund av en bild på ett olycksoffer???
Eller att den som dricker sin öl, vin eller wiksky skulle avstå det "kvällsnöjet" för att det kommer ut en bild på skrumplver??  Eller att den som dagligen tuggar i sig socker blir avskräckt av en bild på fula tänder eller en tjockis? Eller att en frekvent  lakritsätare skulle avskräckas av att de ser bilder på en död människa med ödem, högtblodtryck och kaliumbrist som exempel.. (och joo, det DÖR faktiskt folk av lakritsförgiftning då o då)
Så varför röker jag då??  Jo för att jag en gång har börjat och för att jag INTE hittat nåt motivation att sluta..  Inte ännu i alla fall.. Och som det ser ut nu säger viktminsknings damen att det är åt vi kan ta itu med sen.. Nr jag är klar med viktminskningen.. Och HUR känner jag för det??  Jaa..  Ehum..  Jag BORDE sluta..  Och det ÄR en onödig utgift...  Och det ÄR farligt för kroppen...  Men samtidigt.. Det är är väldigt gott.. Väldigt rogivande att skläppa allt och gå o sätta sig för att ta de där 5 minutrarna med ciggen i hand och en mugg kaffe när man konstant rusar.. För mig kan det vara de enda "pauserna" jag har under en dag..  Med ADHD.n vet jag inte när jag skulle kunna parkera mig och låta pulsen gå ner och i stilla mak ANDAS en stund om det inte vore för den där ciggen..    Använder jag det som en ursäkt att inte sluta?? JA ABSOLUT!!!!  Men det är itne BARA en ursäkt.. Jag ahr inte hittat nåt som ger samma frekventa pauser som rökningen gör..  Kanske kan jag motiveras till sluta med ytterligare ett gift den dage jag hittar en annan form av paus..  Eller när det inte smakar så förbannat bra..  Eller när jag faktiskt bara känner att NU är det nog.. Jag har slutat supa.. Knarka.. Äta socker..  Äta torra vita produkter...  Klart som fasen jag KAN sluta med cig oxå.. Men orsaken måste vara MIN egen vilja inte en sketen bild på FB...  Och åter igen!!!  Du har faktiskt inte ett högre IQ för att du INTE är rökare..  Så behandla inte mig som om jag är dum i huvudet...  Och för att klargöra en liten lite detalj..  Mitt IQ är mätt..  Är ditt??? 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela