mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Hidratinitis suppurativa

Publicerad 2013-01-13 14:23:00 i Allmänt

Det är helg..  Och därmed ingen som helst rodd.. 
Har gett mig den på att lördag o söndag ska vara fri från det..  Ochd et känns helt okej bortsett från att jag faktiskt blir rastlös.. Var ute med Kärasten och hundarna en sväng men nu ligger jag här på soffan igen...  Tyckar det är ganska behagligt egenltigen.. Men det kryper i kroppen och jag borde säkert hitta på en massa att sysselsätta mig med.. Egentligen..  Helgen i sin helhet har varit lugn och skön:)  Sovit som en lite gris om nätterna:)  Vilket är ovanligt om än mycket mera vanligt förkommande nu än tidigare:)
 
Tänkte jag skulle ta upp lite av det här med mina "knölar"..
Det är en åkkomma som heter Hidratinitis Suppurativa..  Och det i sig säger ju ingenting...
Vad det betyder är däremot att jag får böldliknade knölar i olika former och storlekar med varierande innehåll.. Allt från en större finne till storleken av en baseboll under huden i armålorna och ljumskarna.. Och det kan göra riktigt ONT, jag kan få feber o bli liggande..  Tidigare har de akutopererat knölarna under armarna, de har mao tagit bort infeltionen och hålrummet..  Hålrummet kan se ut som en bläckfisk liknande pryl, man ser det itne men från hålrummet går det som armar ut och sprider sig under huden och letar sig mot nya ytor att tränga igenom vilket betyder att om en kanal hittar ut någon annastans än just vid hålrummet. dset kan v ara att de där kanalerna kan vandra 2 cm och ända upp till 1 dec vilket då betyder att ett hålrums armar kan komma och läcka från flera hål inom en yta av 2x2 dec..  Det är ett permanent stadium..  Har kanalerna/armarna vandrat och hittat ut kommer de att läcka..  I olika omfattning och utstäckning.. Allt från var till sårvätskor och blod kan det vara som komma ut..  OM op med borttagning av hålrummet inträffat.. Och det har det gjort i de flesta fallen i armhålorna.
Ljumskarna är och förbli oopererade av flera orsaker.  dels för att jag HAR fått riktg hjäp sedan jag kom hit..  I hjälp av 2 olika utvärtes prylar..  Den ena heter Dalacin och den andra heter Skinoren..   De används vid svår acne och den här åkomman som jag har.. Och för mig fungerar det ypperligt väl..  De nya begynnande knölarna behandlas med en spruta kortison mitt i själva knölen annars räcker de 2 produkterna till..  Så jag har tur skule jag vilja påstå..  En del hjälps inte alls av dem och år tvingade att gå igenom en massa olika op.
 
Det här är inte smittsamt till skillnad från vanliga bölder..  det är inte övergående även om det kan bli bättre med viktnedgång och närman slutar röka..  Båda är väl aktuella vad det lider..  Vikten först..  sedan rökningen..
Men det är smärtsamt..  Och det känns otrevligt och ofräsht när det läcker..  Man känner sig rätt äcklig..  Och då är jag milt drabbad i jämförelse..  Tycker ohyggligt synd om dem som har hela nedre regionen full med knälar o kanaler. Eller hela vägen från diag och upp genom brösten..  Jag har små hål här o där som det kommer gojja i ibland..  Och fula ärr så klart.. För det får man.. extremt fula ärr...  Och skarpa skinnväggar..  man blir  kropig och "hoppig" i huden där de här knölarna är/har varit..  Huden mörknar och ja.. Jag kan inte ritkgt beskriva faktiskt..  Det här är ganska otrevliga bilder men det förklarar end el av avd jag ahr skrivit ifall du som läser inte förstår..   Orsaken till åkomman vet man inte.. Kan vara hormonellt.. KAn vara ärftligt..  eller en massa andra orsaker.. Har inte fått nåt riktigt tillfreddställande svar på det. Jag brukar förklara det som att jag är överkänslig mot mina egena hudbakterier och ännu mer känslig mot andras...  Fast i sanningens namn ska tilläggas att det ofta blossar i samband strax innan mensen vilket gör att jag tror att det är kombinationen hormoner och
.bakterier.. Men så länge man itne vet säkert är det ju inget annat än korkat att chansa...
 
 
Det här en teckand bild på hur det kan se ut även om knölarna i mitt tycke är betydligt mindre än vad de i verkligehten är.. 
Och här är en bild på hur det kan ser ut i armhålan på en person som inte har fått hjälp..   Under mina armar är det ungefär 20 % av det här och sen stora operationsätt..  Ljumskarna är däremot lite liknande.. Inte fullt så illa men den beskriver bra hur det ser ut ändå..  Däremot beskriver det inte lls hur nt det gör kan jag säga.. 
Joo, jag veet.. det är ett otrevligt inlägg..  Men det kan vara bra för er som itne vet hur det är att få  veta...
 
Ha en fin söndagkväll!!!  Det ska jag ha:)  Men NU ska jag koka kaffe!!!
 
<3

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela