mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Det här jag mig lycklig:)

Publicerad 2013-03-04 09:12:44 i Allmänt

Tårögd och glädje faktiskt:)  Känner att jag MÅSTE få lägga in det här:)  Det gjorde min dag:)  och ajg hoppas att det visar sig vara både sant ohär  en hållbar behandlingmetod..Och att alla stackrs barn som förds in i det här får i alla fall en chans att bi fri från det..   Det skrivs inte särskillt mycket om HIV lägre..  Tyvärr..  Som det ser ut är de yngre återigen lite främmande för at vad det egentligen handlar om.. Det är läskigt.. ör det betyder att de inte heller riktigt vet hur det smittar och hur man skyddar sig ifrån det..

Inte vet jag.. Kanske är det så att folk helt enkelt "inte bryr sig" om man inte haft närmre sig än i en tidning...   

 

Forskare har lyckats bota en 2,5-årig flicka född med hiv-virus.

Insatsen beskrivs som ett genombrott i gåtan hur man botar aidssjuka.

– Det här öppnar upp många dörrar, säger läkaren Anthony Fauci till AP.

 

Flickan från amerikanska Mississippi har nu varit utan medicin i ett år. Tio månader efter behandlingen upphört visade avancerade tester från sex olika laboratorium att viruset var helt borta.

Det enda spåret var små rester som inte verkade kunna föröka sig.

Läkaren som ledde behandlingen, Deborah Persaud från John Hopkins Children's Center, förklarade flickan ”funktionellt botad” vid ett stort aidsmöte i Atlanta under söndagen.

Nu hoppas man att många fler kan botas på samma sätt, speciellt i aids-drabbade länder i Afrika där många barn föds med viruset.

Snabbehandling fick viruset att lämna kroppen

Läkarna gav flickan starkare och mer snabbverkande behandling än vad man normalt brukar ge. Behandlingen inleddes även rekordsnabbt - bara 30 timmar efter födseln vilket tros ha fått viruset att lämna kroppen innan det började angripa celler.

Genom att lansera den snabba behandlingen hoppas men nu kunna hjälpa fler.

Förra året föddes 300 000 barn med hiv, de flesta i fattiga delar av världen där majoriteten av aidssjuka inte har tillgång till bromsmediciner.

Ett stort steg i aidsforskningen

Forskare har tidigare lyckats bota en person med hiv. Men det krävde en mycket riskabel behandling där man transplanterade benmärg från en ovanlig donator – en av de få människor i världen som är naturligt resistenta mot hiv.

Läkaren Anthony Fauci, som är verksam vid amerikanska National Institutes of Health, kallar den nya snabbehandlingen för ett stort steg i aidsforskningen.

– Det är fullkomligt logiskt. Det här öppnar upp många dörrar, säger han till AP.

Han får medhåll av aidsforskaren Steven Deeks på University of California i San Francisco.

– Det kommer sannolikt att inspirera och få fler att bli optimistiska att det är möjligt, säger han till AP.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela