mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Del 2: Lite konfunderad

Publicerad 2014-03-30 18:26:04 i Allmänt

Så nu har främmandet farit för dagen så jag ska försöka fortsätta..
 
Jo jag hade just skrivit ner lite om lärare sv.. Nu ska jag lägga fram min tanke om föräldrarollen..
En förälder ska fostra sina barn..
Till starka, självständiga individer osv.. Allt gott där..
På just den punkten inbillar jag mig att alla gör så gott de kan med de resurser de har..
Men SEN..
Sen kommer problemen..
Föräldrarskap stannar liksom inte där-.-Det innebär också gränssättning, regler, ramar en läran om rätt o fel i handling o det följer också en fråga om rätt o fel i beteende o uppförande..
Jag vet inte hur många föräldrar som skriker rakt ut om nån konfronterar deras barn n är de tex slår eller beter sig allmänt illa mot nåt annat barn elelr mot nån vuxen.. Det verkar som om föräldrar nu anser att det bara är DOM ska kunna o ha rätten att berätta för SINA barn när de gör nåt som är fel.. Det store bekymmret där är att de flesta med de åsikterna skiter fullständigt i att sätta en klar o tydlig gräns, de säger inte till, de ler lite ursäktande mot den stackars djävel som har barnets ilska, irritation, retsamhet o kommenterar det möjligen med att : ja men det är ju bara ett barn, man ska inte säga nej till barn eller nåt annat rent av korkat..
Nej.. Man kanske inte ens behäver säga NEJ! till sina barn om på vägen lär den vad det betyder att respektera andra mäniskar.. Att man inte sitte ro sparkar på nån annans ryggstöd, att man inte glor surt på nån för att de är långsamma, handikappade, att det finns saker man INTE säger till NÅN annan människa..
 
Oh.. Det här nåt som verkligen retar mig till vansinne..
 
Det är jättebra att barn vet sina rättigheter!!!!!!!!!
Det skyddar dem o jag är verkligen för det!!!!!!!!!
 
Men med varje rättighet kommer också en skyldighet..
O DET är nåt som varje människa bör informeras om..
Tex DU har rätten att behandndlas med respekt, kärlek, omtanke, öppenhet, du har rätten att synas, att höras, att lägga fram dina åsikter, att älska den du vill ä'lska, att studera ja.. alla de basala sakerna som kanske inte är alla förunnade..
 
O för varje en av dessa sina rättigheter kommer också SKYLDIGHETEN att behandla andra på EXAKT samma sätt som DU kräver att behandlas..
Men den lilla detaljen är föräldrar (inte alla nu då) djävligt dåliga på att berätta o upplysa barnen om..
Vilket också gör det klimat vi har idag..
ALLA värnar SIN rätt men förnekar alla andras...
Så ohyggligt läskigt äckligt o ansvarslöst..
 
Stackars ungar. De blir dryga, ovettiga, elaka..
(Jo jag vet, jag drar lite väl långt men det är till viss del för att en del ska begripa vad jag egentligen menar..)
 
Det finns den här så otroligt enkla ordstävet; behandla andra som du själv vill bli behandlad...
Lär ungarna det.. Frpån början..
 
O när det kommer till lärare, jag står fast vid att alla som är lärare inte ska vara lärare.. Alla som är kockar sak inte vara kockar.. Alla som är sjuksköterskor ska inte vara sjuksköterskor för alla är inte lämapde för det val av yrke de har valt..
Lärarnnas roll i barn o ungdomars liv ska vara just det yrke de har.. De ska lära.. De ska banne mig inte behöva uppfostra, administrera eller vända på slantarna..
De ska klunna gå in helhjärtat för det de är utbildade OCH lämpade för..
 
De ska vara lärare..
Föräldrar ska vara föräldrar..
 
O lärare ska sätta betyg..
Nu är det jätte diskussioner om att betyg ska komma redan i fjärde klass..
Jag tycker att lärare ska få säta betyg redan i första mklass faktiskt..
O då INTE på barnen utan på deras förädrar; har det barnets föräldrar faktiskt levt upp till sin roll som föräldrar?
 
DÄR tror jag nämligen at lösningen på de flesta problemen ligger..
Föräldrar behöver veta vilken nivå deras föäldrakunskaper ligger på.. GEr de tillräckligt med tid o uppmärksamhet till sina ungar???
Har de verkligen tid alla den karriären som är så viktig om det faktiskt drabbar deras barn på ett negtivt sätt, på ett sätt som gör att barnen inte  delar så mycket tid med sina föräldrar att de faktiskt får lära sig hur man beter sig..
JAg undrar ibland hur många föräldrar som skulle stå ut med att umgås med sina barn hela dagen..
 
Det är INTE så många som jag skulle hoppas......
 
Så JA!!!  till betyg!!!  På föräldrarna de första 6 skolåren..
Och JA!!  till betyg på barnen de sista 4 åren i grundskolan...
 
¨Jag är heller ingen perfekt förälder..
Men jag har lyckats någonstans..
JAg gillar nämligen min unges sällskap o det betyder en hel del..
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela