mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Lite konfunderad...

Publicerad 2014-03-30 08:46:38 i Allmänt

Över det här ramaskriet över betygen i skolan..
Det vi med sökerhet VET är att skolan misslyckas med det de förväntas göra..
Dvs att lära barn o ungdomar det de SKA lära dem..
Det måste bero på en del saker..
Den första jag kommer på är det här med lärarna..
På "min tid" var lärare just lärare..
De hade lite djävlar anamma isig, de satte gränser o krävde vissa saker av oss.
Skötte vi oss inte så blev de både lite arga o vi fick skämsuppgifter..
Vet att typ hela klassen fick sitta o skriva på ett papper när vi gick i kanske 3an att vi ska aldrig mer vara elaka mot en vikare.. Joo, det satte sig i mig.. Deyt skulle skrivas kanske 100 gånger o det var ju lite jobbigt..
 
Det jag har sett av flickas lärare är att de flesta av dem INTE har den där självklara lärarpersonligheten..
De är inte den självklara autoriteten längre..
Jag har sagt det förr, de flesa som utbilad idag blir inte lärare utan överpedagogiska fjollor o de blir det vare sig de är män eller kvinnor..
DET tror jag är det största problemet..
Vem som helst kan bli lärare.. Likosm att vem som helst kan bli kock..
Men alla kockar kan inte laga god mat för 30 personer..
På samma sätt tror jag inte att alla lärare oavsett sina egna betyg är bra lärare..
Det kan skeva i personlighet, förmåga att lära ut, hur de faktiskt har förmåga att sätta gränser..
Jag har haft en del "stökiga" barn omkring mig. Men de har ändå sett o förstått NÄR gränsen är nådd.. För att jag har berättat det,, O jag gör det inte bara med ord.. Jag gör det med hela kroppen vilket gör att de flesta tycker att det är acceptablet o de stilalr sig..
Det är sånt som jag vet at mina lärare har haft i sig också eller i alla fall de jag har betraktat som BRA lärare.. Trovärdiga, tillitsbringade o som man faktiskt vågar öppna sig för också..
 
Men betygen var det nu..
JAg tänker så här..
Betyg..
Om jag ser till mig själv har väldigt svårt att tro att det skulle ha gjort nån skada..
Det enda jag kan se ä'r att det kanske skulle ha visat sig på betygen at jag hade behövt hjälp med en del saker så där mer konkret..
Mina omdömen har alltid låtit på exakt samma sätt: Camilla är jätteduktig, hon om hon bara vill..  O jaa.. Kanske är det så.  Jag kan om jag vill.. Jag kanske kan om jag fpår sitta o tråckla för mig själv i min egen takt.. Med det finns ett ämne i synnerhet där jag verkligen hade behövt uppmärksammats.. MAtte tex..
Nåja.. Det är bara berört..  Nu har jag fått frmmande så had et gott!!!
.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela