mindremillan.blogg.se

38 årig hemmafru med ADHD och övervikt..Mindremillan är ett utlopp för att bli mindre.. Både fysiskt och med adhd problematiken:) Kan det glädja nån annan så TOPPEN..Om inte så glädjer det i alla fall mig:)

Tänker...

Publicerad 2014-03-09 09:59:36 i Allmänt

Vilket kanske inte är så ovanligt men just nu är det ju spå klart gårdagskvällen jag tänker på först o främst..
 
Melodifestivalen...  Suck...  Jag följer det nördigt... Inte för att egentligen tycker att det är särskillt bra utan för att det är tradition viktigare än de flesta andra.. O jag vet inte om det har med en stigande ålder att göra eller om det bar är jag men...
HJÄLP vad jag är trött på att se samma gamla uttjatade låtskrivare o artister.. Jag är super trött på deltävlingar o dueller i andra chansen.. Finns det så  mycket 4 bra låtar i den deltävlingen så är det väl okej.. Men när det finns 2 o de 2 ställs emot varandra så finns det ingen rättvisa alls i vilka som kommer vidare.. Då BLIR det en bra o en medelmåttig sak..   I mitt tycke var de flesta låtarna i andra chansen BÄTTRE än de som satta i finalen..
 
O jag undrar vad folket egentligen röstar på... Dansare? Personer? Etablerade artister?
Det här med melodifestivalen är inte en MELODI tävling.. Så antingen är det dags att byta namn på den eller att återgå till vad det faktiskt är vad de ska tävla om..
 
Min tanke i det hela är: om man inte vet vilka som har skrivit låten förrän efteråt så går låtarna inte vidare på "gamla meriter"..  Om låtarna framförs av en o samma människa så kommer de att bedömas rättvisare..  Skippa de där mediokra deltävlingarna o gör det 1 kväll för folkfestande för de av oss som gillar det här.. Deltävlingarna är också ett orättvist moment då det i 9 fall av 10 betyder att de låtar som faktiskt har nåt att komma med i regel är "lottade" i samma deltävling..  Det betyder också att det blir INTE de bästa låtarna i finalen..
 
JAg tänker inte tjata om bristande sångkunskaper hos "nya" artister.. Nej..  De kommer antingen att växa o bli bättre eller att självdö i karriären just fölr att deras största talang är att de är snygga..
 
O just nu tänker jag gnälla om låten som vann....
Eller snarare om artisten som sjöng den o låtskrivaren som gjorde den..
 
Låtskrivaren är så otroligt uttjatad.. JAg VILL att kan ska ta en timeout..  Om inte annat för att släppa fram nån ny med lite nya fräsha ideer o musik.. Den mannen har i allt fr mnga år fått med massor av låtar.. Många av dem är inte ens bra.. O i år känner att MÅNGA av de han hade skrivit hade så många ripoffs att det kändes som om han hade klippt ihop andras låtar istället för att skriva egna...  Elelr så borde man skylla på dem som plockar ut musiken... Jag börjar faktiskt tvivla på att de lyssnar o plockar fram de låtar som är bäst.. JAg tror de ser på VEM som har skrivit låtarna o utifrån det väljer om de överhuvudtaget ska lyssna på vad de har gjort..
 
O så artisten.. Elelr artisterna.. För de är flera, både i Sverige o i resten av världen som jag har ohyggligt svårt att lyssna på live.. Det är Shirley Clamp, Sanna Nielsen, Edit Piaff o Celine Dion så här på rak arm... JAg VET att alla dessa 4 är extremt kunniga o duktiga sångerskor.. Men jag ORKAR inte lyssna på dem.. Främs för att alla dessa 4 har så otroligt jobbiga o stressande vibraton...  Det stökar till mitt huvud.. O jag blir ungeför lika aggressiv av det som jag blir av rejvmusik.. Nåt mer som ger mig kalla kårar o själavärk är när sångerskor o sångare hela tiden ska vejla mer än de sjunger..  JAg vill ha text levererad... Text som är text o inte en massa glidande över toner o gör den mer eller minre ohörbar...
 
Är jag en gnällspik? Jaaa!!!  Klart jag är... JAg vill ha BRA musik!!!  Inte musik som vi redan har både hört o skickat till stora festivalen flera gånger tidigare...
Kommer jag att titta nästa år? Så klart.. Kommer jag att störa mig på hela upplägget? Ja förmodligen...  Kommer jag att tycka att det är sämre? Ja säkert...  Kommer jag att glädjas över att se Kempes nuna 2-5 ggr i finalen? Knappast...  Hopas jag att Sanna, Shirley, Carola, Bengtzing o Jill håller sig borta från finaler o delfinaler!! JA TACK!!!  I precis samm utsträckning som jag hoppas att jag slipper se o höra Lotta Engberg, Christer Sjögren Lillbabs, Tommy Nilsson, o en bunt andra där..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jinxess

mindremillan är mitt sätt att blir lite mindre.. Både rent fysiskt och även lite mndre adhd:ig.. Jag är född -74 vilket kvalificerar mig som tant:) Lägger nog up det mesta jag har att säga så du kan få se både glädje, sorg, ilska, kärlek missnöje och allt annat oxå.. För så funkar jag.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela